2009-12-11
22:15:41

city of blinding lights del #1

tänkte nu till slut skriva lite om min & L's paris-resa som vi gjorde för cirkus 2 veckor sedan. vi åkte på onsdag natt till skavsta flygplats. fick otroligt lite sömn under kvällen och början av natten så var förmodligen övertrött när vi gav oss iväg då jag höll mig vaken hela bilturen. kunde inte ens sova i bilen när vi kommit fram 45 minuter tidigare än beräknat, sjukt stirrig var jag. förmodligen av nervositet..

satt på flygplatsen i cirkus två timmar och väntade, fast det var skönt att vara där i god tid. sen checkade vi in väskorna och gav oss sedan genom säkerhetskontrollen, gick bra hehe. störande bara att man måste ta av sig skorna liksom.

uppdaterade facebook precis innan vi gick på planet. fick som jag önskade platser i bakre delen av planet, var skönt att vi hade prioriterad ombordstigning och fick gå på bland de första. när jag flög till london satt jag precis vid vingen och det var lite scary att se när vingarna vibrerade, så jag ville undvika detta för att minimera flygrädslan. men det hjälpte inte alls ju.. var så JÄVLA rädd alltså! höll L krampaktigt i handen i princip hela resan. var verkligen jätteorolig, det var inte kul alls. har nog utvecklad en ordentlig flygrädsla vilket känns sådär kul liksom. jag skojar inte.. att vi fick en del turbulens innan vid landade i paris hjälpte ju inte heller direkt. inte heller av att piloten (antagligen för att värna om miljön och korta ner landningstiden) bestämmer sig för att störtdyka x antal meter innan landning. uscha! men det gick bra i alla fall och ut kom vi. kan inte beskriva vad glad jag var över att vara nere på marken igen.

landade på en flygplats som motsvarade skavsta i storlek och efter en stunds förvirring angående vart transferbussarna fanns kom vi till slut på bussen in till paris. dum som jag är dock så gick jag inte på toa innan vi landade (min hjärna blockerade nog min blåsa under flygningen hehe) så när vi äntligen kom fram till paris var jag så jävla kissnödig alltså! vi tog våra väskor och sprang rakt in i ett shoppingcenter som låg i närheten och letade upp närmsta toa, haha! SEN kunde jag njuta av att äntligen vara framme.

tog metron till området där hotellet låg direkt, tog dock ett tag att hitta hotellet på grund av dålig skyltning. men med hjälp av en snäll parisare hittade vi till slut och personalen var jättetrevlig och förstod engelska (vilket inte är vanligt i paris), en tant i personalen pratade till och med med brittisk accent vilket var oväntat haha.

rummet var väl inte världens fräschaste direkt.. men det var rent & varmt i alla fall och det är mycket det för ett hotell som tar ca 250 kr/natten hehe. vi packade upp lite och la oss sedan och sov en stund innan vi tog metron ner till centrum och promenerade lite på champs elysee, åkte pariserhjulet och åt mat. julbelysningen på champs elysee var underbart vacker för att inte tala om bländande som attans. när vi åkte hjulet såg man i stort sett hela centrala paris vilket var mysigt och otroligt fint! eiffelltornet hade sin ljusshow precis när vi åkte också vilket var pricken över i:t, en upplevelse!

efter champs elysee och sedan triumfbågen åkte vi hem till hotellet. fy SATAN vad trötta vi var då alltså! herre jesus mina ögon sved, att få gå och sova den kvällen var lyx!

ett mycket öde skavsta cirkus halv åtta på morgonen.

 

framme! en liten bit av området där hotellet låg.

 

julmarknad på champs elysee!

 

pariserhjulet vid botten av champs elysee!

 

utsikten från pariserjulet, champs elysee i sin vackraste form.

 

triumfbågen!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: