2009-12-13
13:50:37

city of blinding lights del #2

resterande inlägg om denna resa kommer inte va lika långa som det första, jag lovar hehe!

andra dagen, fredag, gick vi upp tidigt även fast vi var så trötta kvällen innan. men en natts sömn gjorde underverk på både mina ögon och humöret haha. eftersom det inte ingick någon frukost på hotellet (man kunde köpa det i deras restaurang för 6 euro, vilket motsvarar ungefär 70 kr, vilket är asdyrt för en kontinentalfrukost liksom) så fick vi alla dagar gå till någon av de mataffärer som fanns i området. jag åt oftast kycklingsandwich och drack flaskvatten. det var lite tjatigt men gott i alla fall hehe! den frukosten gick väl på ungefär 3 euro, lite skillnad.

man kunde ju inte dricka kranvattnet som var på hotellet, det smakade klor som fan så vi hoppade det hehe.

det första vi gjorde på fredagen var att ta metron till louvren, det stora konstmuseet och hem för mona lisa. det var inte direkt någon lång kö så det gick fort att komma in på museet. värre var det med att hitta där inne, helt sjukt det var som en labyrint med massa flyglar. först hamnade vi i en flygel med bara massa statyer, vilket inte var så kul, jag ville ju se målningarna! så vi bytte flygel och hittade rätt sen till slut. sjukt mycket tavlor, vissa var ointressanta och vissa var lite mer intressanta. mona lisa var en liten tavla, högst 70 x 40 cm, både jag & L trodde att den skulle vara mycket större. annars så såg den ut som på tv, haha.. till skillnad fanns det andra tavlor med en bredd på minst 4 m vilket var helt galet.

var på louvren i flera timmar, så man var aningens trött i fötterna efter det. jag hade platta stövlar på mig och trodde det skulle skona fötterna, men icke. fy satan vad ont jag hade mot slutet.

nåot annat speciellt gjorde vi inte på fredagen direkt. åt ute på en retaurang i commerce-området och jag köpte en grå virkad mössa som jag bara ÄLSKAR nu alltså. den här dagen regnade det en del också så vi var inte ute så himla länge.


utanför louvren!

 

innergården på louvren med den berömda glaspyramiden, en fräck sak!

 

en utav många statyer. denna är en känd sådan, men kommer dock inte

ihåg vad den kallas för. mäktig i alla fall!

 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: