2009-12-14
20:53:10

city of blinding lights del #3

tredje dagen, lördag, var den dagen som var allra sämst vad gäller väder och vind. duggregn och blåst hela dagen i princip, så besöket vid eiffeltornet blev inte så jättelångt. tornet ligger på andra sidan floden så vi fick åka metron ett jäkla bra tag, men det gjorde la inte så mycket.

var väl inte så mycket att himla om direkt vad gäller tornet. det var sjukt stort såklart och det var asmycket turister i området runtikring. massa japaner som hade munskydd på sig, för svininfluensan antagligen. jobbigt var att det längs med vägen till tornet stod det MASSA personer som sålde nyckelringar med eiffeltornet på. "1 euro! 1 euro!" var typ det enda man hörde i 10 minuter, störande eller vad. ibland gav dom sig inte heller utan följde efter en och fortsatte tjata.

efter eiffeltornet tog vi metron till nästa plas: notre dame. en OTROLIGT fin & pampig katedral i hjärtat av paris längs floden. jättefint läge verkligen! vi hade tänkt gå på en guidad tur som var gratis men när vi väl kom dit så var det alldeles för lång kö, populärt gissar jag hehe. så vi tog oss in och gick runt på egen hand. lite förvånad blev jag över att det inte var några bänkar därinne utan nya stolar uppställda på rad. förstörde känslan lite.. men allt annat var jättefint och för att inte säga stort. tände några ljus och sådär.. personligen tycker jag om atmosfären i kyrkor och blir lugn när jag är där. sen är jag nog mer troende än de flesta andra i min vänkrets, så jag tyckte om detta besöket.

efter notre dame tog vi varsin kaffe på ett riktigt parisiskt café precis i närheten. myspys alltså! kaffet var gott, men svindyrt som allt annat hehe.

next up var metron till området opéra, ett megastort shoppingområde för de flesta plånböcker. det huvudsakliga målet med den resan var det gigantiska varuhuset gallerie lafayette. det motsvarar ungefär NK men i större format och aningens exklusivare känsla. självklart var det mest se men inte röra för vår del hehe. men jag var allt framme och fingrade på en herve leger klänning med en prislapp på sisådär 11 000 kr. galet haha.. men fränt!

det varuhuset hade alla superexklusiva märken som herve leger, prada, versace, jimmy choo.. you name it. men de hade också billigare märken som levis, french connection och karen millen. själv ville jag bosätta mig hos all saints, nafnaf och morgan. SÅ mycket fint alltså! köpte en ljusgrå tröja med lite roliga detaljer från morgan, kanske lägger upp en bild på den här. den var inte så jättedyr, priset låg på 55 euro. överkomligt!

senare gick vi mest runt och kollade in resten av området innan vi tog metron till hotellet igen.


eiffeltornet!

 

notre dame!

 

älskade L i kön in till notre dame. tröttnade på att bära min väska

emellanåt så då fick han leka dromedar istället hehe..

 

utanför notre dame!

 

utanför notre dame!

 

de har en megastor orgel där inne. hehe..

 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: