2009-12-15
13:31:42

city of blinding lights del #4

fjärde dagen, söndag, var en väldigt soft dag. det mesta är stängt denna dag, och det var verkligen stängt haha, hela staden var liksom som i ett sömnläge. eller ja, i alla fall i området där vi bodde. så vi bestämde oss för att ta oss till naturhistoriska museet denna dag, gissade på att det besöker skulle ta i alla fall halva dagen. och det gjorde det i princip..

trots att det var lågsäsong fick vi stå i kö i ungefär en halvtimme, utomhus, det var inte kul hehe. men in kom vi till slut.. mitt intresse för museer och historia och sånt där var nog lite större när jag var yngre så detta besök gav mig inte så mycket. L däremot, som är naturmänniska ut i fingerspetsarna, stormtrivdes och gick och berättade en himla massa hehe. kanske dalade mitt intresse också när vi märkte att alla monterskyltar var på franska. otroligt störande! om man jämför med typ universeum och naturhistoriska museet i göteborg som har skyltar på svenska, engelska och tyska. man tycker väl att det i paris kunde haft skyltar på engelska i alla fall.. men icke. det var samma sak på louvren.

den här dagen infann sig smärtan i fötterna igen haha, trodde jag skulle bryta ihop vid ett tillfälle därinne hehe. var där i ungefär 3 timmar och kikade. klart det fanns saker som var intressanta, men inte tillräckligt hehe.

museet var väldigt stort så det var uppdelat i flera byggnader. den andra byggnaden var ett hus med bara en massa skelett, och då menar jag massa. hur mycket som helst.. en del konserverade inälvor fanns det också, blää.

efter det besöket gick vi och åt en stor middag på mcdonalds, avslutades med en kaffe latte. sen promenixade vi runt i området men eftersom det var söndag fanns det inte så mycket att se då det var helt dött typ. parisarna kanske siestar på söndagar hihi..

detta ändrade sig dock när vi åkte vidare till nästa plats som var montmartre, också det område där moulin rouge ligger. där var det mer rörelse kan man säga hehe! till att börja med är detta ett område med mycket strippklubbar och diskotek/bordeller samt sexshopar. fanns till och med en biograf som endast visade p-rullar haha. så där gick man runt och fnissade lite hihi.. det var mest jag som ville dit för att se den röda kvarnen som ofta ses som en symbol för moulin rouge.

undrade dock över om den byggnaden vi såg var det ursprungliga moulin rouge. pappa förklarade detta för mig igår och han sa att moulin rouge av någon anledning brunnit ner flera gånger under historien så byggnaden var inte orginalet men platsen var den ursprungliga. lite coolt!


moulin rouge!

 

såhär mycket kostade två kaffe!

 

en mammut!

 

bebis-skelett.. jag vet, sjukt obehagligt.

 

som en scen ur lejonkungen, eller hur?

 

en bebis-pingvin!

 

en jättesöt säl!

 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: