2010-01-14
18:42:47

det är synd, heidi

säkert har ni sett tidningsomslaget på the hills-tjejen heidi montag. det är ju känt sedan tidigare att heidi opererat brösten, näsan och hakan då hon inte trivdes med hur de såg ut tidigare. nu ska hon tydligen ha gjort 10 ingrepp på en dag, och på omslaget visas hur hon ser ut idag.

att operera brösten eller näsan eller någon annan kroppsdel av anledningen att man inte trivdes med hur de såg ut tidigare är en sak, en sak som jag har fullständig respekt och sympati för. men när man gör det i en sådan utsträckning som hedi så är det en annan sak. då handlar det inte om att utföra ett ingrepp för att förbättra självförtroende, självkänsla eller kroppsidentitet, utan om att i princip ändra helt och hållet på hur man är skapt. jag tycker det visar att något är fel med självbilden.

jag tänker ju inte säga att heidi gör fel eftersom hon är en förebild för andra tjejer. hon har inte valt att bli en förebild så hon har rätt att göra som hon vill. jag kommenterar själva grejen att ta till plastikkirurgi för att hantera en skev självbild.

det finns så många tjejer därute som vantrivs med hur de ser ut och jag tycker det är så hjärtskärande tråkigt. varför kan inte alla få vara glada och trivas med hur de blev skapta?




Postat av: Marika

ah, det är hakan hon fixat också! Har funderat på vad det är som ändrat hennes utseende så väldigt, hon såg ju ut som en jättesöt tjej först, nu är hon mer "playboy"! Håller med, synd.

Tycker också det är ok att göra vad man vill med kroppen, men det ska inte bli för mkt av det. Hade jag tex. haft en riktig grisnäsa och visade hela innehållet i näsan hade jag nog gjort en operation eller en extra arm på ryggen. Men att fixa hakan när man ser helt "normal" (vad nu normal är!) ut är onödigt... Frågan är om det ligger dåligt självförtroende bakom eller en vilja att vara till lags. Kanske är samma sak...

Det är svårt att dra en gräns när det gäller skönhet. Är det mer ok att fixa bristningar på magen efter barnfödande än bröst? Är det mer ok att operera in små inlägg i tuttarna än stora? Är det mer ok att köpa blekande tandkräm på ica än att faktiskt bleka tänderna profesionellt?

2010-01-15 | 13:24:48
URL: http://marikasvensson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: